Back to All Events

Nordisk Nutid

Nordisk Nutid - En föreläsningsserie om Nordens kulturproblem

Vilka kulturella motsättningar och problem finns i de nordiska länderna? Det är en fråga vi ställt sex föreläsare med olika professionell bakgrund från de nordiska länderna som kommer ge sina svar under fyra kvällar i Lund och Köpenhamn.

Den 6 november äger föreläsningsseriens tredje afton rum i Lilla Salen i AF-borgen klockan 19.00. Detta vill du inte missa! Aftonen gästas av Lena Ek, folkrättsjurist och miljöminister 2011-2014, som kommer tala under rubriken "Klimat och säkerhet - ett test för FN och världen". Audun Lindholm, aftonens andra namn, är chefredaktör för Vagant och kommer tala under rubriken "Skandinavisk frisinn - den seksuelle post-revolusjonen".

Utöver denna afton har vi en sista föreläsningsaftnon att se fram emot:

24 november, Studenterhuset, København: Hilde Sandvik - “De skamløses tid - Den muslimske og arabiske kvindes kamp mod social kontrol i Norden”.

Grunden till denna föreläsningsserie lades 1937 då Akademiska Föreningen och Studenterforeningen tillsammans arrangerade två kvällar med fyra talare under titeln Nordiske Kulturproblemer. Föreläsningarna sändes via radio och gavs sedan ut i bokform. Nu, åttio år senare, återskapar vi denna föreläsningsserie tillsammans med Studenterforeningen med förhoppningen om att kunna sätta ljus på de nordiska kulturproblem som är aktuella idag.

Även denna gång kommer föreläsningarna ges ut som en tidskrift efteråt, men istället för att sända aftnarna via traditionell FM-radio så kommer samtliga aftnar släppas i podcastform för att de ska gå att lyssna på om och om igen. Detta tack vare fantastiska Radio AF som också är en kär part i samarbetet 2017!

Praktisk information
Pris: Gratis